FAQs

Här finns svaren på några av de vanligaste frågorna om forskningsanslag från Lundbergsstiftelsen. Hittar du inte ditt svar här så sök under övriga avsnitt på hemsidan. Skicka annars din fråga till oss per e-post. Vi uppdaterar denna sida med frågeställningar som dyker upp.

Om anslaget

Stiftelsen stödjer forskningsprojekt som sträcker sig över en period från ett upp till tre år.

Doktorandprojekt ”Lars Erik Lundbergs doktorandtjänst” kan få stöd upp till fyra år.

Anslagen utbetalas endast för tid då forskningsprojektet bedrivs och bortfaller vid uppehåll p.g.a. t.ex. föräldraledighet och längre sjukdom. Du bör söka anstånd hos stiftelsen via e-post, så snart som möjligt. Förskjutningar görs i utbetalningsplan och rapportplan enligt överenskommelse. När tiden börjar närma sig för att återuppta arbetet i projektet, bör kontakt i god tid tas med administrationen för att säkerställa att utbetalningarna börjar vid rätt tid.

Ett riktvärde för stöd som beviljas är 1 – 1,5 miljoner kronor per år för ett projekt som sträcker sig mellan ett och tre år.

Stöd kan uppgå till 1 mnkr per år för ett fyra-årigt doktorandprojekt, dvs max 4 mnkr totalt.

Vem kan söka?

Anslag kan utgå till såväl seniora forskare som postdoc och doktorander, som bedriver klart definierade forskningsinsatser inom stiftelsens huvudsakliga områden.

Lönemedel för professor finansieras inte i projektanslaget, däremot kan lönemedel för biträdande professor samt professor emeritus ingå i projektkostnaden.

Nej, sådan ansökan kommer inte behandlas. Däremot är projekt som berör forskning kring produktions- och produktutvecklingsprocesser relevanta för stiftelsen.

Ansökan

Nej, stiftelsen har bara en ansökningsperiod per år och det går bara att söka när stiftelsen utlyst anslag, och ansökningsperioden i det digitala ansökningssystemet är öppen. Ansökningsintervallet är 1 januari till slutet av januari. Ansökningsformuläret kan öppnas som en övningsansökan innan ansökningsperiodens början, men ändringar i formuläret kommer inte gå att spara förrän efter årsskiftet. För exakta datum och övriga anvisningar; läs på sidan ANSÖKAN.
Nej, fr.o.m. ansökningsåret 2017, vilket utlyses i december 2016, så använder vi ett digitalt ansökningssystem med formulär som nås via denna hemsida. Inga dokument ska skickas in i pappersform. Stiftelsen mottar endast ansökningar via detta digitala system. Andra ansökningar kommer inte behandlas.
Nej, man kan arbeta med ansökan vid flera tillfällen och spara den däremellan, innan man skickar in den.
Ja, det går bra. Det kan vara lämpligt att arbeta med text lokalt på egen dator och klistra in i formuläret. Ett avbrott i internetanslutningen skulle annars kunna leda till att text i ansökningsformulären går förlorad om man inte sparat ansökan nyligen. Observera att de flesta fält har begränsningar avseende antal tecken och att alltför lång text vid inklistring gör att ansökan inte kan skickas in förrän det justerats. Kontrollera också att formatering (t.ex. fetade bokstäver, kursivering) inte försvinner.

Nej. Bilder och dylikt kan inte klistras in i formulärets fält. Sådana får istället ingå i projektskissen som bifogas ansökan i pdf-format.

Fram till sista ansökningsdag kan ansökan ändras och skickas in på nytt.
Sökande kan välja att skriva sin ansökan på svenska eller engelska.

Stiftelsen håller vanligtvis sitt möte i mitten på april fram till början av maj. Besked går ut till sökande via e-post kort därefter.

Som tidigast kan första utbetalning ske ca 25 maj. För att detta ska vara möjligt behöver man vara ha inkommit med bekräftelsebrev som är underskrivet av huvudsökanden, godkänt utbetalningsplan och rapportplan, samt meddelat kontouppgifter. Allt sker via det digitala ansökningssystemet.

Rapportering till stiftelsen

Läges- och slutrapporter lämnas i digitala formulär via ansökningssystemet Researchweb. Titta i den överenskomna rapportplanen som finns i ditt konto i Researchweb.

Ca 30 dagar innan det är dags att inkomma med rapport kommer en påminnelse skickas ut per e-post. Läs mera under FÖR ANSLAGSMOTTAGARE.

En gång varje år ska lägesrapport lämnas.

I slutet på forskningsprojektet ska en slutrapport lämnas.

Exakta deadlines finns angivna i den överenskomna tidplanen.

Efter avslutat projekt är det vanligt att styrelsen bjuder in anslagsmottagaren att presentera sitt projekt muntligt, i samband med ett styrelsesammanträde.

Detta brukar vara ett mycket uppskattat inslag, både för styrelsen och forskaren.